מודל SWOT

ייעוץ עסקי - היועצים

מודל SWOT

מודל SWOT הינו מודל פשוט אך מפורט ויעיל לתכנון אסטרטגי וניתוח של יכולות הארגון. ניתוח SWOT מפרט את החוזקות, החולשות ההזדמנויות והאיומים של הארגון או המוצר תוך כדי הסתכלות על שתי זוויות, הזווית החיצונית – גורמים חיצוניים המשפיעים על פעילות הארגון כגון מבנה השוק, רגולציה, המתחרים וכו'. והזווית הפנימית – גורמים פנים ארגוניים המשפיעים על הפעילות.

המודל הינו ניתוח קצר אשר מראה את הסטטוס של הארגון ומאפשר ניהול אסטרטגיה נכונה שתתמוך בצמיחה וגדילה של הארגון.

מודל SWOT מחולק לארבעה חלקים: חוזקות (Strengths), חולשות (Weaknesses), הזדמנויות (Opportunities) ואיומים (threats). כאשר כל חלק מסכם בתוכו עבודת מחקר מעמיקה שנעשתה על החברה, היוזמה או הפעילות.

"הצלחה מושגת דרך פיתוח החוזקות שלנו ולא על ידי דיכוי חולשותינו"

מרילין ווס סוונט, סופרת אמריקאית (1946 -     )

החלק הפנימי – החוזקות והחולשות של הארגון

חלק זה מפרט את החוזקות והחולשות של הארגון, במה הוא טוב ואיפה הוא טעון שיפור. מהם הגורמים המייחדים את הארגון בשוק, האם יש לו ידע או מוצר יחודיים, פטנט רשום, משאבים מיוחדים רק לו שנותנים לארגון יתרון תחרותי בשוק.

מנגד החלק הזה גם מפרט את החולשות של הארגון, מה מונע ממנו ליצור יתרון תחרותי בשוק, גורמים העשויים להגביל אותו או את הפעילות שלו. לדוגמא אסטרטגיה מיושנת או מוצר שהוא בגדר קומודיטי (commodity) יכולים להוות חולשות של ארגון אל מול המתחרים.

החלק החיצוני – הזדמנויות ואיומים

בחלק זה נמצא את הגורמים החיצוניים לארגון שמשפיעים על הפעילות שלו, נמצא את הגורמי המאקרו אשר באים לידי ביטוי במודל PESTEL וגורמים הפעילים בסביבת המיקרו של הארגון. ניתוח של גורמים אלה יציג לנו את ההזדמנויות והאיומים האפשריים על פעילות הארגון.

מודל PESTLE הינו מודל מאקרו כלכלי אשר מפרט את הסביבה הפוליטית, כלכלית, סוציאלית, טכנולוגית משפטית וסביבתית בה פועל הארגון (Political, Economic, Social, Technological, Legal, Envriomental). הבנה של גורמים אלה בסביבה התחרותית של הארגון תאפשר לייצר אסטרטגיה אשר תקנה לו יתרונות תחרותיים בשוק ולייצר רווחים.

הבנה של סביבת המיקרו בה פועל הארגון, הכרת המתחרים והלקוחות מהווה עוד אבן יסוד בדרך לתכנון האסטרטגיה של הארגון.

SWOT מודל

דוגמא לניתוח SWOT:

דני סיים בהצטיינות הכשרת אופים באיטליה וכפרס קיבל תנור אפיה משוכלל ומיוחד. דני חוזר לעיר הולדתו, כרמיאל, ורוצה לפתוח פיצריה. דני מנסה להבין האם כדאי לו להקים פיצריה ולכן ניגש לעשות מול SWOT.

ניתוח הגורמים הפנימיים –

חוזקות:

  • לדני יש תנור אפייה מיוחד ומשוכלל אשר מקצר את זמן האפייה של הפיצה ועושה אותה טובה יותר.
  • לדני יש הכשרה איטלקית והוא מכין פיצות טובות יותר וטעימות יותר מהמתחרים בשוק.

חולשות:

  • חומרי הגלם שדני משתמש יקרים בצורה משמעותית מהמתחרים מה ששם אותו בבעיית תמחור.
  • יכולת הפרסום של דני מוגבלת.
  • המשאבים שיש לדני מוגבלים ומאפשרים לו הקמה של העסק ותפעול למשך תקופה קצרה.

ניתוח הגורמים החיצוניים –

הזדמנויות:

  • בעיר אין הרבה פיצריות איכותיות ולכן יש מקום להוסיף פיצריה טובה שתענה על הצורך לפיצה ברמה גבוה.

איומים:

  • יש בעיר סניף של רשת דומינו'ס פיצה המוכרת. לסניף יש תמיכה חזקה ממטה החברה עם שתקציבי שיווק ופרסום מאסיביים.
  • מגבלות כשרות עשויות למנוע מדני לשווק פיצות עם תוספות מיוחדות כמו שהוא מכיר מאיטליה.
  • ההבנה שהביקוש לפיצות בעיר גבוה מההיצע עשוי להביא שחקנים נוספים להכנס לשוק בתקופה הקרובה ולהגביר את התחרות.

ו/או שתפו את היועצים - ייעוץ עסקי

שתפו אותנו
Google+
Twitter
LinkedIn

כתבות מבלוג היועצים

מודל SWOT

מודל SWOT מודל SWOT הינו מודל פשוט אך מפורט ויעיל לתכנון אסטרטגי וניתוח של יכולות הארגון. ניתוח SWOT מפרט את החוזקות, החולשות ההזדמנויות והאיומים של

קרא עוד »
חינוך פיננסי

דוח המאזן

צרו קשר עם היועצים החלק הראשון בדוחות הכספיים הוא דוח מאזן, המאזן הוא בעצם רשימה מפורטת של כל הנכסים וכל ההתחייבויות של החברה. מאזן בנוי

קרא עוד »