תוכנית עסקית

ההצלחה מגיעה בעקבות תכנון וחשיבה ותכנית עסקית היא תהליך החשיבה והתכנון הזה.

תכנית עסקית? בשביל מה זה טוב?
השלב הראשון של כל מיזם, אחרי שיש רעיון, הוא תכנון. תכנון המוצר, המודל העסקי, אסטרטגיית השיווק ועוד. יש לך את הרעיון למוצר  עכשיו צריך לחשוב על הצרכים של הלקוח, מאפייני המוצר, השוק, החסמים, היתרונות והחסרונות התחרותיים של המוצר שלך ולקבל מושג איך המיזם הזה הולך להתנהל.
התכנית העסקית היא לא מסמך למשקיעים, התכנית העסקית בראש ובראשונה באה בשבילך. לוודא ששאלת את כל השאלות הנכונות והגעת לתשובות מספקות או לפחות להבנה איפה פערי הידע שלך.
כמובן שכל תכנית היא בסיס לשינוי וככל שהמיזם יתקדם נצבור יותר ידע והבנה מעמיקה ונוכל לזהות את השינויים האלה ולהטמיע אותם בתכנית העבודה. היתרון שלך יהיה שכבר תהיה לך תכנית, יהיו לך ההבנה והידע להתמודד עם השינויים האלה ותוכל לשלב אותם בתכנית העבודה שלך קדימה.

למי זה מיועד?

בין אם יש לך מיזם טכנולוגי פורץ דרך או רעיון לאתר, בין אם את/ה רוצה לפתוח בית קפה או יש לך בית מלאכה שמחפש לגדול, אפילו אם יש לך חברה גדולה ומבוססת שמנסה להתפתח לשווקים או מוצרים חדשים תכנית עסקית זה משהו שצריך לחשוב עליו.
המשותף לכל סוגי הפעילויות אשר פירטנו הוא הניסיון לייצר פעילות חדשה בסביבה של אי וודאות וכנראה תחת מגבלה של אמצעים. תכנית עסקית תסייע לך להבין את הפוטנציאל של הפעילות, את העלות המשוערת ואת החזר ההשקעה. תכנית עסקית תכניס אותך להרפתקה הזאת בעיניים פקוחות ותיתן לך הבנה טובה יותר של הסביבה בה את/ה פועל/ת.

איך בונים תכנית עסקית?

ההצלחה איננה מקרית – תכנון מקדים הוא מפתח להצלחה.

על מנת לבנות תכנית עסקית צריכים לעבור מספר שלבים:

  1. הבנת השוק – ביחד נבין מי קהל היעד, מה הצרכים שלו, מה הבעיה שלו, מה הפתרונות הקיימים בשוק, מי המתחרים הישירים והעקיפים שלך, מה היתרונות והחסרונות שלך על פני המתחרים ומה הערך המוסף אותו אתה מקנה ללקוחות שלך.
  2. ניתוח הפעילות של העסק – נחשוב ביחד מה המיזם שלך צריך על מנת לקום ולהתפתח, מה הוא צריך כדי לגדול. החל מדרישות בסיס למחקר ופיתוח, דרך בניית אסטרטגיית שיווק וכלה בהבנת הצרכים האדמינסטרטיבים של הפעילות.
  3. בניית מודל עסקי – ישנם רעיונות רבים ומגוונים למודלים עסקיים. בנייה של מודל עסקי נכון הכרחית על מנת להביא להצלחת המיזם והחברה. בשלב הזה נבחן ביחד מודלים אפשריים, ננתח מה מקובל בשוק ולמה מצפים הלקוחות ונבנה טבלה השוואתית בין המודלים השונים על מנת שאת/ה תוכל/י לבחור את המודל הטוב ביותר המתאים לך.
  4. בניית מודל תחזיות פיננסיות – אחרי שהבנו את השוק, את המודל העסקי ואת הצרכים התפעוליים של העסק נבנה מודל פיננסי ונייצר תחזית רווח והפסד הצפויים מהפעילות.
  5. סיכום – בשלב האחרון נשב ונכתוב את כל התהליך שעברנו יחד ואת הידע וההבנה שצברנו. התוצר הסופי הינו חוברת כתובה אשר מאגדת בתוכה את כל ההחלטות שקיבלת ואת הידע עליו התבססת על מנת לקבלן.

 

האם אפשר לעשות זאת לבד?

זמן הוא המשאב החשוב ביותר של יזם – אל תבזבזו אותו לריק

התשובה הקצרה היא כן. את/ה יכול/ה לשבת לבד ולעשות את כל התהליך המפורט מעלה על מנת לכתוב את התכנית העסקית שלך. יחד עם זאת אנחנו יכולים למנות מספר יתרונות בעבודה עם יועץ חיצוני:

  1. הניסיון – יועץ חיצוני מביא איתו ידע, ניסיון, הבנה וראיה רחבים. יועץ חיצוני עבד עם מיזמים וחברות שונים, וחקר שווקים רבים. יועץ חיצוני יכול לסייע לך לעבור את התהליך בצורה יעילה יותר ולסייע לך לשאול את השאלות הנכונות.
  2. חסכון בזמן – הזמן הוא המשאב היקר ביותר שלך, יועץ חיצוני יכול לסייע לך לחסוך זמן יקר בתהליך בעזרת מקורות המידע וידע מקצועי הקיימים אצלו.
  3. ראייה אוביקטיבית – באופן טבעי את/ה מאוהב/ת במיזם שלך. יש לך את המוצר הטוב ביותר והנחוץ ביותר שהולך לשנות את העולם וזה לעיתים קצת מסנוור. ליועץ והמגיע מבחוץ יש ראיה מפוקחת יותר וקל לו יותר להיות "פרקליטו של השטן". אנחנו נשאל שאלות קשות שלא תמיד נעים יהיה לשמוע על מנת להכין אותך טוב יותר להתמודד עם הדרך המפותלת העומדת בפניך.
  4. קשרים והכרויות – יועץ חיצוני מנוסה עבד עם גורמים רבים בעבר ויכול לקשר אותך לאנשים בשווקים ותחומים שונים ומגוונים.

תכנית עסקית היא תהליך שהיזם צריך לעבור ולכן עבודה עם יועץ חיצוני לא יכולה להחליף את התהליך הזה אלא רק לייעל ולשפר אותו. המטרה היא שאחרי בניית התכנית העסקית אתה תבין את העסק שלך בצורה טובה יותר.

אז איך מתחילים?

מתחילים עם רעיון או מטרה, בלעדיהם אין טעם. אחרי שתגבש/י רעיון בצורה מספיק מוצקה על מנת לספר עליו לאחרים בצורה ברורה ומדוייקת זה הזמן להתחיל לחקור. להבין את השוק, להבין את התחרות, להבין את הבעיה והצורך ולגבש את הפתרון שלך בצורה מיטבית.

מכאן מתקדמים לגיבוש חזון החברה והבנת התפעול של הפעילות ולבסוף הערכה את המשמעות הפיננסית שלה.