ייעוץ עסקי

סקר שוק הרכב בישראל

שוק הרכב בישראל הוא שוק רחב ומלא תחרות. השוק נמצא בצמיחה מתמדת וכמות הרכבים החדשים העולים על הכביש מידי שנה רק הולכת ועולה. יש כיום כ- 3.2 מיליון כלי רכב הנעים על כבישי ישראל מתוכם כ- 2.7 הם רכבים פרטיים.

בטווח הקצר שוק הרכב בישראל צפוי להמשיך ולצמוח בקצב של 2-3% בשנה בעוד שלאורך זמן בעיות כמו הקשחת התנאים לקבל אשראי, המשך הגידול בצפיפות על הכבישים והתפתחות של טכנולוגיות לרכבים אוטונומיים ונסיעות שיתופיות יצננו את הביקוש לרכבים חדשים ואת קצב גידול השוק.

שוק הרכב בישראל מאופיין בתחרות בינונית וזאת למרות הסכמי הבלעדיות שיש ליבואנים עם יצרניות הרכב הגדולות בעולם. התחרות מאופיינת בגלל ריבוי דגמים, תחרות בין חברות הליסינג, תמורות בשערי מטבע, פתיחת השוק לייבוא מקביל ועוד.

חברות הליסינג מהוות היום כ- 40-45% מסך רכישות כלי הרכב הפרטיים ומסחריים, יחד עם זאת ציי הליסינג לא גדלו בצורה משמעותית. הגידול ברכישות של חברות הליסינג הולך לערוצים אחרים, ערוץ המכירה של רכבי יד ראשונה 0 ק”מ. בשנים האחרונות חברות הליסינג ביססו את עצמן כערוץ קניה ומכירה זמין ויעיל לרכבים משומשים באמצעות ערוץ מכירה רכבי יד ראשונה 0 ק”מ ובאמצעות ערוץ הטרייד אין שיש על הרכבים המשומשים.

חברות הליסינג התבססו בתחום על חשבון עסקאות בין בעלי רכב פרטיים ועל חשבון סוחרי רכב פרטיים.

שוק הרכבים המשומשים

למרות ששוק הרכב החדש מושך את מרבית תשומת הלב עדיין במבנה השוק הכללי של כלי רכב – מרבית העסקאות הן בתחום של מכירת רכב משומש.

בשנת 2015 כ- 87% מכלל העסקאות לרכישת כלי רכב היו של כלי רכב משומשים.כלי רכב משומשים

כאשר בוחנים את המכירות של רכבי יד ראשונה לצרכנים פרטיים אנחנו רואים כי ב- 2015 היום כ-170 אלף עסקאות כאלה כאשר רוב הרכבים בקטגוריה, כ- 116 אלף, הינם רכבים שהיו בבעלות תאגיד.

ציי רכב בכלל וחברות ליסינג בפרט תופסות מקום דומיננטי במכירות וזאת בגלל שצרכן פרטי לא ממהר למכור רכב בשל עלויות עסקה גבוהות ובכך חברות הליסינג הופכות להיות סוכנות מכירות עצמאיות ומהוות תחרות נוספת אל מול היבואנים.

אחד התמריצים שנותנות חברות הליסינג ללקוחות המעוניינים לרכוש רכב יד ראשונה (בין אם 0 ק”מ ובין עם משומש) הוא האפשרות לטרייד אין. הטרייד אין מוריד מהקונה את הטרחה שיש בלמכור את הרכב הנוכחי שלו כאשר הוא משדרג ובעצם מאפשר לחברת הליסינג להרוויח משני צדי העסקה.

סקירת יבואני הרכב העיקריים בישראל

קבוצת כלמוביל – יבואנית מיצובישי ויונדאי.

ב-2016 הייתה יבואנית הרכב הגדולה ביותר עם נתח שוק של כ-20% מכלל מסירות כלי הרכב בארץ. קבוצת כלמוביל התחילה את דרכה בשנת 1906 כעסק למכונות חקלאיות. בשנת 1952 נכנסה החברה לתחום הרכב והחלה לייבא משאיות ובשנת 1963 חתמה על הסכם לייבוא מכוניות מדגם מרצדס לארץ וגם שינתה את שמה לכלמוביל.

במרוצת השנים ביססה כלמוביל את עצמה כחברה מובילה בתחום ייבוא הרכב בארץ והשינוי הגדול והמהותי קרה בשנת 1988 כאשר כלמוביל קיבלה את הזכיון לייבוא דגמי מיצובישי. במהלך שנות ה-90 מיצובישי הפכה להיות המכונית הנמכרת ביותר בישראל וכלמוביל הקימה סוכנות ביטוח וחברה המעניקה פתרונות מימון ללקוחות.

הקבוצה המשיכה להגדיל את היצע המכוניות שלה כאשר חתמה עם על זיכיון לייבוא עם יצרנית הרכב יונדאי במהלך שנות ה-90 ולאחר מכן עם יצרנית סמארט בתחילת שנות ה-2000.

בשנת 2008 הקימה קבוצת כלמוביל את חטיבת הטרייד אין שלה תוך כדי האמירה שגם רכב יד שנייה עדיף לקנות דרך יבואנית רכב ולא מסוחרים או אנשים פרטיים.

צ’מפיון מוטורס – יבואנית אאודי, סקודה, וולקסווגן וסיאט.

ב- 2016 הייתה צ’מפיון מוטורס השחקנית השנייה בגודלה בשוק הרכב הישראלי עם נתחי שוק של כ- 14.3%.

צ’מפיון מוטורס הוקמה בשנת 1965 ועיקר עיסוקה היום הוא מכירת כלי רכב חדשים ותפעול מרכזי שירות ברחבי הארץ. צ’מפיון מוטורס מאפשרת ביצוע עסקאות טרייד אין דרך חברת אוטו-דיל.

טלקאר – יבואנית קאיה וסאנגיונג.

חברת טלקאר הינה חברה משפחתית העוסקת בייבוא רכב משנת 1972. בשנת 2016 נתח השוק של החברה היה כ- 13.4%. החברה מפעילה כ- 21 נקודות שירות וסוכניות משנה ברחבי הארץ ונותנת שירותי טרייד אין על רכישת רכבים חדשים.

יוניון מוטורס – יבואנית טויוטה ולקסוס.

בשנת 2016 נתח השוק של החברה היה כ- 11%. החברה הוקמה בשנת 1991 ומפעילה כ-28 סוכניות משנה ברחבי הארץ. החברה הינה חלק מקבוצה גדולה יותר אשר עוסקת, בין היתר, בייבוא משאיות, מלגזות, נדל”ן ועוד. יוניון מוטורס מפעילה את טויוטה-סלקט, מסלול המאפשר לרכוש רכבי טויוטה משומשים מהיבואן תוך מתן שירות ואחריות. במסגרת העסקאות בטויוטה סלקט הלקוח יכול לבצע טרייד אין על הרכב הישן שלו בעת השדרוג.

סקירת חברות הליסינג העיקריות

אלבר

אלבר היא חברת הליסינג השנייה בגודלה בארץ ואחת מחברות הליסינג הבודדות שאין לה קשר ליבואניות הרכב. תחומי הפעילות העיקריים של אלבר הם ליסינג תפעולי, השכרת רכב לזמן קצר, סחר בכלי רכב (כולל עסקאות טרייד אין) ומתן אשראי צרכני בעיקר לרכישת כלי רכב.

היקף עסקאות הסחר בכלי רכב של אלבר עומד על כ- 1,047 מיליוני ₪ ב-2016 כאשר מתוכם כ- 28% מהעסקאות היו עסקאות טרייד אין[1].

אלדן

אלדן היא חברת הליסינג השלישית בגודלה בישראל ואחת מחברות הליסינג הבודדות שאין לה קשר ליבואניות הרכב. תחומי הפעילות העיקריים של אלדן הם ליסינג תפעולי, השכרת רכב לזמן קצר בארץ ובחו”ל ותחום נדל”ן להשקעה.

רכבים אשר סיימו את משך החיים שלהם בעסקת הליסינג עוברים למכירה כרכבי יד ראשונה. הרכבים המוצעים למכירה נמכרים באחד משני ערוצים, הערוץ הקמעונאי ללקוחות פרטיים, עסקיים או מוסדיים, והערוץ הסיטונאי, לסוחרי רכב. ב-2016 כ- 62.4% מכלל הרכבים שנמכרו, נמכרו בערוץ הקמעונאי.

חברת אלדן מאפשרת ללקוחותיה לבצע עסקאות טרייד אין באמצעות גוף שלישי, הסכם המכירה של חברת בעסקת טרייד אין נחתם ע”י שלושה גורמים, הלקוח, אלדן וסוחר מכוניות אשר מבצע את הטרייד אין בעבור אלדן.

היקף עסקאות הטרייד אין של אלדן עומד על כ- 14% מסך מכירות הרכב שלה במהלך 2016.[2]

קל-אוטו

קל-אוטו הינה חברת הליסינג השמינית בגודלה בישראל ואחת הבודדות אשר אין לה קשר ליבואניות הרכב. קבוצת קל אוטו עוסקת בליסינג תפעולי, מכירת רכבים חדשים, השכרת רכב בארץ ובחו”ל, שינוע ולוגיסטיקה בתחום הרכב, ביטוח, נדל”ן ותפעול רשת מוסכים בפריסה ארצית.

קל אוטו מאפשרת לקהל לקוחותיה לעשות עסקאות טרייד אין ברכישת רכב “0 קילומטר” או ברכישת רכבים משומשים של החברה.

אנחנו מעריכים כי כ-20-25% מסך עסקאות מכירת הרכב של הקבוצה הן עסקאות טרייד אין.

 

סיכום

שוק הרכב הישראלי צומח בקצב של כ-3% בשנה, גידול זה נובע בעיקר מתנאי אשראי נוחים, התחזקות המטבע המקומי ופתיחת השוק ליבוא מקביל. היחס של רכבים ממונעים ל-1,000 נפשות בישראל הוא כ- 365, מאוד נמוך ביחס למדינות אחרות באירופה מה שגורם לנו להאמין שקצב הגידול הזה ימשך גם בשנים הקרובות.

השוק מורכב ממספר יבואני רכב גדולים ומספר חברות ליסינג גדולות, בשנים האחרונות אנחנו רואים מגמה של התייעלות אנכית בשוק כאשר יבואני רכב פותחים חברות ליסינג משלהם.

שוק הרכבים המשומשים עדיין מהווה את עיקר העסקאות בשוק הרכב בישראל ומהווה כ- 87% מהשוק. יחד עם זאת אנחנו רואים מגמה של ירידה בגיל הרכבים הממוצע בשוק כאשר לקוחות רבים יותר יכולים לרכוש רכבים חדשים או רכבי “0 קילומטר” בתנאים ומחירים נוחים.

ענף הטרייד אין בשוק הרכב נולד כצורך של יבואניות הרכב לעודד רכישה של מכוניות חדשות והקניית נוחות ללקוחותיהם אשר לא צריכים להתאמץ למכור את הרכב המשומש שברשותם. חברות הליסינג וההשכרה נכנסו גם הם למשחק הטרייד אין על מנת להצליח למכור את צי המכוניות המשומשות שלהם ביתר קלות. אנחנו מעריכים כי שוק הטרייד אין מהווה היום כ- 20-25% מסך עסקאות הרכב בשוק כאשר הנפגעים הם סוחרי הרכב ומוכרים הפרטיים. ההערכה היא כי מגמה זו תתחזק והיקף עסקאות הטרייד אין יעלה לאורך השנים.

 

[1] דוחות כספיים לשנת 2016 – קבוצת אלבר.

[2] אלדן דוחות כספיים 2016

מחקר שוק זה הינו חלק מתוכנית עסקית הכנתבה במהלך תהליך ייעוץ עסקי אותו אנחנו מציעים לקהל לקוחותינו.

Pros

היועצים מציגים לנו את הנושאים שקוראים מתחת לפני השטח, הרחק מעיני הציבור. מעשה מבורך!

Cons
דילוג לתוכן